Helg ute i torpet


Torpet, födelsedagsmiddag för yvonne, systrarna

Åkte ut till pappa och yvonnes torp i fredagskväll för att umgås och fira yvonnes födelsedag som var i onsdags. De har ju flyttat ut till torpet för sommaren och är så snälla att jag fått flytta in i lägenheten under sommaren under tiden. Ute på landet är det som om tiden står stilla och det är så skönt, en riktigt mysig atmosfär. Vi åt mat, myste framför brasan och spelade "land och stad" till kvällen. Ni skulle bara veta vilken tävlingsanda som dök upp i det lilla rummet. Har inte skrattat så mycket på länge, med alla felskrívningar och pappas lama försök till fusk.

Under lördagen tog vi en skogspromenad som gick väldigt sakta fram för jag fick de andra att botanisera med mig. Letade reda på pappas flora och slog upp alla namn som han sade att växterna hade längs vägen. Som många av er säkert redan vet är ju Ronnie.P ett vandrande lexikon när det gäller blommor, fåglar, fågelläten och diverse andra ämnen så som historia och annat som är av godo i en match Trivial Pursuit. Som jag brukar säga till mina klasskamrater så har jag aldrig haft nåt behov av att kunna några blommor eller fåglar för min pappa har alltid kunnat allt. Men nu när jag snart behöver kunna en del själv så tänkte jag att jag skulle smygstarta och använda mig utav den gamla läraren och botanisera så fort vi får läge och tid. De här växterna lärde jag mig igår, vissa finns med på bilden nedan:
Kirskål
Björnfloka
Skogsstjärna
Ängsyra
Bergsyra
Ängskovall
Fyrkantig johannesört
Ängshaverot
Kärringtand
Blodrot
Hundäxing
Rölleka
Skräppa
Ängsklocka
Gåsört





Lupiner, daggkåpa, fält av smörblommor

Kommentarer
Postat av: Anonym

hihi vad rolig du är:) låter som en underbar dag!

2009-06-14 @ 18:08:59
Postat av: Linda

hihi vad rolig du är! låter som en underbar dag:)

2009-06-14 @ 18:09:32
Postat av: Darya

Gud det ser sååå mysigt ut! Måste hänga med nån gång!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback