Tidsfördriv

Mitt internet är fortfarande inte igång, så jag får hålla till godo med skolans fina datasalar. I tisdagskväll besökte jag och Linn stadsbiblioteket och den briljanta idén slog mig att man kan låna film där. Och eftersom jag inte har mycket skojigt att göra hemma förrutom mina egna redan tittade filmer eller kanske alternativet att städa hela kvällarna? Eller ok, jag skulle kunna läsa en bok också, men det måste jag ha lust med. I alla fall så har de ett utbud av vad jag skulle kalla klassiska filmer på biblioteket. Sånna man skulle kunna säga att "man måste ha sett" eller som generellt sett är väldigt bra. Så jag lånade hem tre stycken VHS gratis i tre dagar hihi fanns givetvis DVD också men då var man tvungen att betala. De jag lånade är:

The Piano. Handlar om en kvinna som gifts bort med en man som är nybyggare på Nya Zeeland. Hennes liv består av ett piano som hon uttrycker sig genom då hon är stum. Kärlek och tillgivenhet är temat för filmen. En underbart vacker film.
Skådespelare som är med är Holly Hunter, Harvey Keitel och Sam Neil m.fl.

A beautiful mind. Vet inte varför det kommer sig att jag inte har sett den här filmen. Kan vara så att den blev hyllad med så många Oscars och då blir man ju lite skeptisk eftersom filmer som hyllas så ofta gör en lite besviken. Men tycker faktiskt att det är ganska skönt att upptäcka den här filmen i efterhand när den inte är så hajpad. Ni vet säkert redan att den handlar om ett geni spelad av Russell Crowe så det får räcka med det. Tyckte faktiskt den var riktigt bra med sina tvistar och de stora skådespelarinsatserna.

Les Misérables. En av världens kändaste historier brukar den kallas. Jag hade ingen aning om vad den handlade om innan jag började titta. Filmen är ca. 2 timmar lång men det hinner hända så mycket att man inte riktigt tycker att det är samma film i början som slut. Detta är inget negativt utan visar ganska bra på att det är en roman från början som sedan blivit en känd musikal. Då blir det ju lite hipp som happ med scener och så. Nu är den här filmen ingen musikal. Utan en mycket gripande historia om en man som försöker starta om livet på nytt, men som förföljs av sitt förflutna. Huvudkaraktären spelas utav Liam Neeson, som jag verkligen gillar. I andra roller ser man Uma thurman, Claire Danes och Geoffrey Rush.

Om jag ska välja en av dessa filmer att rekommendera så se The Piano. Underbart bra.


Kommentarer
Postat av: Linda

hade bara sett The Piano av de där tre filerna, och den är RIKTIGT bra tycker jag.

och du, det är nästan liiiite tantvarning att låna VHS på stadsbiblioteket:P

2009-02-06 @ 18:32:05
Postat av: Darya

hahaha det är mycket tantvarning :D

Postat av: kristin

1. hur många tanter lånar film på biblan? hahah 2. har jag inte sagt att jag är en tant eller??! haha

2009-02-08 @ 01:50:27
Postat av: Darya

Tanter rules!!

2009-02-08 @ 19:45:44
URL: http://darya.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback